Menu
Blog
HOEKSTRA EN VAN ECK GROEP Scroll

Hoe je wťl tot de hoogste verkoopprijs komt, on- of offline, zelf of samen

Gepubliceerd op: 31 oktober 2016
Geschreven door: Gerard de Gier

Trending topic bij makelaars is natuurlijk de groeiende zelfstandigheid van huizenkopers en –verkopers. Consumenten roepen steeds vaker: “Zelf doen…”. De huizenmarkt in een groot deel van Nederland geeft tegelijkertijd het beeld dat huizen snel verkocht worden, de portefeuilles van makelaars raken snel leeg. De combinatie van die twee ontwikkelingen zorgt ervoor dat kopers en verkopers de meerwaarde van de inzet van een makelaar uit het oog dreigen te verliezen. Is dat terecht?

Een recent experiment van de NVM in Amsterdam en Groningen toont aan dat consumenten zeker steeds meer zelf kunnen, maar toch altijd nog graag terugvallen op echt contact en bemoeienis van een specialist bij de aankoop van een woning. Dit experiment gaf kopers de kans via een online biedingssysteem een bod uit te brengen op een huis. De NVM hoopte minstens 100 huizen op deze wijze aan de man te brengen, het werden er slechts 25. Online kopen we van alles, sterker nog, door onze online aankopen gaan regelmatig hele winkelketens in rook op. Als online kopen zo’n onderdeel is geworden van onze dagelijkse handelingen, waarom lukt dat dan niet bij de verkoop van woningen? Onbekend maakt onbemind, vanzelfsprekend. Maar de crux zat vooral bij de verkopende partij. Bang voor een te lage verkoopprijs.

Terechte angst?

Die angst voor een te lage verkoopprijs is niet alleen bij dit experiment een interessant gegeven.  In de huidige overspannen woningmarkt worden huizen inderdaad razendsnel verkocht. Soms zonder al te veel inspanning. Omdat de verkopende partij inspanning  inschat als ‘overbodige luxe’. Digitale brochures, online full-color en 3D presentaties worden vaak als extra opties aangeboden door makelaars. Ik vind dat niet terecht. Het is geen overbodige luxe en ik leg ook graag even uit waarom niet.

Echt het hoogste bod?

Natuurlijk is het fijn dat je huis op basis van één Facebook melding op je persoonlijke pagina al zoveel geinteresseerden trekt. Dat er zo 50 mensen zijn die een bezichtiging willen en daarvan wel 15 ook daadwerkelijk een bod uitbrengen. Maar krijg je daarmee ook echt het hoogste bod? Probeer je eens af te vragen hoeveel mensen je nog meer kunt trekken door wel die prachtige online presentatie in 3D? En daarmee samenhangend: dat betekent heel letterlijk nog meer biedingen. Hoever zou je daarmee boven de vraagprijs kunnen komen?

Doe maar (niet) zelf

Dat is nou precies waarom makelaars (nog) niet gemist kunnen worden. Deze specialisten geven niet zo maar een advies. Dat is echt wel gebaseerd op heel veel jaren ervaring. Overigens: Bij Hoekstra & Van Eck en Hendriks Makelaardij hoort de presentatie van woningen gewoon bij onze service. Kortom: ik geloof oprecht dat je met een brede on- en offline promotie van huizen de hoogst haalbare verkoopprijzen kunnen worden behaald. Of dit nou via ouderwetse onderhandelingen of via online biedingssystemen tot stand komt: verkopers zijn bij ‘Zelf doen…” terecht bang er niet alles uit te halen. Mijn tip: doe het niet alleen, maak vooral wel gebruik van de meerwaarde die de makelaar biedt!


Delen:

GERELATEERDE BLOGS

Team Hoekstra en van Eck Groep Team Hoekstra en van Eck Groep