Menu
Blog
HOEKSTRA EN VAN ECK GROEP Scroll

Kijk jij je klant (en je concurrentie) echt in de ogen?

Gepubliceerd op: 22 december 2016
Geschreven door: Gerard de Gier

Veel mensen die regelmatig een huisarts bezoeken zullen het volgende ongetwijfeld herkennen. De belangrijkste vraag die de huisarts tegenwoordig aan patiënten stelt is: “Wat wilt u dat ik daaraan doe?”.

De huisarts heeft zich duidelijk verdiept in de menselijke psyche. We zoeken immers steeds vaker zelf op internet naar kwalen, symptomen daarvan en de oplossingen ervoor. Op eigen kracht, individueler, eigen oplossingen bedenken. En daarmee de huisarts overbluffen. Maar hoe zit het dan met die huisarts? Zorgt hij of zij ervoor dat de vraag van de patiënt en de eigen kennis en de specialist zo gematcht worden dat de patiënt ook daadwerkelijk op de juiste manier geholpen wordt om beter te worden? En daarmee de vertrouwensrelatie met de patiënt nog steviger wordt? Ik denk dat de huisarts deze ontwikkelingen op waarde weet te schatten en er juist gebruik van maakt. Vandaar die vraag naar de eigen ‘diagnose’ van de patiënt.

Zien en gezien worden

Als we deze situatie vertalen naar de wereld van de makelaars zien we een vergelijkbare situatie. Onze klanten weten door alles wat ze online kunnen vinden zelf heel goed wat ze willen, hoe ze dat kunnen bereiken en waar ze het kunnen vinden. Die ontwikkeling vertaalt zich door naar de praktijk van de makelaars: er komen steeds meer partijen, ook van buiten de eigen sector, die zich toeleggen op huizenverkoop. Dat maakt dat de concurrentie niet meer altijd zichtbaar is. De makelaar op de hoek ken je wel, maar die nieuwe online partijen zijn niet altijd zichtbaar. Dat komt deels doordat ‘we’ deze partijen niet kennen en daarmee hun werkwijze niet herkennen. Maar dit ontstaat ook vaak doordat makelaars leven met de waan van de dag. Logisch, maar als we iets meer oog zouden hebben voor die concurrentie, kunnen we er ook zeker wel iets van leren. Bijvoorbeeld wat onze eigen kracht is. Dat waar externe partijen geen specialistische kennis van hebben, weten makelaars wel. En ondanks dat onze klanten veel zelf (willen) doen, is die kennis van onschatbare waarde. Maar hoe houden we de klant binnen, hoe overtuigen we ze van onze meerwaarde?

Huizendokter

Ik geloof heel erg in de bemiddelende rol die de makelaar in deze overspannen markt kan spelen. De makelaar die niet verdwijnt. Die snapt dat hij onmisbaar is, of eigenlijk: de makelaar die zichzelf onmisbaar maakt. Door te snappen en in te spelen op wat de klant wil: alles weten, zelf of via de specialist. Daarbij zie ik de makelaar steeds meer als ‘huizendokter’ optreden. De makelaar die kennis heeft van alles wat er rondom de aan- of verkoop van een huis komt kijken. Die zowel de verwijzer als de specialist is. Net als de huisarts de klant echt in de ogen kijken, goed luisteren naar de wensen, eigen kennis in te brengen en waar nodig door te verwijzen naar de specialist. Precies aansluitend op de wens van de klant: zoekt deze ondersteuning bij taxatie, aan- en verkoopbemiddeling, styling, presentatie, hypotheken of verzekering? Dan legt de makelaar contact met de betreffende specialisten. Vanuit zijn of haar expertise is de makelaar voortaan de ‘huizendokter’. Zodat onze klanten weten: gaat het om je huis? Dan ga je naar de ‘huizendokter’!


Delen:

GERELATEERDE BLOGS

Hoekstra & Van Eck opent makelaarskantoor in Leiden

Vrijdag 5 april opent de grootste makelaarsgroep van Nederland, Hoekstra & Van Eck, zijn eerste makelaarskantoor in Leiden. De Leidse makelaar MariŽlle Zaalberg gaat de uitdaging aan om van dit kantoor de grootste te maken in de sleutelstad.

4-4-2019

Hoekstra & van Eck opent tweede kantoor in Almere

Eind januari 2019 opent de grootste makelaar van Nederland, Hoekstra & van Eck makelaars, een tweede vestiging in Almere: Almere Poort. Kantoorleider Jeroen Gerbrands zal eveneens de nieuwe vestiging onder zijn vleugels nemen.

1-2-2019

Online inplannen van bezichtigingen? Wij maken het mogelijk!

18-10-2018

HVE Groep 2e in de top 100 woningmakelaardij

Hoekstra en Van Eck Groep is tweede geworden in de top 100 woningmakelaardij, een prachtige prestatie! HVE op tweede plek onder Makelaarsland betekent: Nummer 1 als full-service makelaar in Nederland.

22-6-2018

Grote samenvoeging in makelaardij

Hoekstra en Van Eck Groep sluit een samenwerkingsovereenkomst met Brockhoff Makelaars uit Amstelveen. Brockhoff is inmiddels het derde label binnen de organisatie, die tevens bestaat uit Hoekstra en Van Eck Makelaars en Hendriks Makelaardij.

15-6-2018

Hoe sexy bent u als (nieuwe) werkgever?

Goed personeel is moeilijk te vinden. Hoe zorgt u dat u de ideale werkgever bent en toppers naar u toetrekt en behoudt? Steven Lagerweij van Hoekstra & van Eck belicht de praktijk. En nee, salaris en een vette auto zijn niet de grootste trekkers.

24-5-2018
Team Hoekstra en van Eck Groep Team Hoekstra en van Eck Groep