Menu
Blog
HOEKSTRA EN VAN ECK GROEP Scroll

Word jij al blij van data?

Gepubliceerd op: 10 maart 2017
Geschreven door: Gerard de Gier

Ben jij een makelaar die blij wordt van het verkopen van een huis uit je portefeuille? Opluchting voelt over het kunnen loslaten en weer verder gaan met de volgende woning? Blij van de ontvangen dankbare glimlach van de verkopende partij, maar minstens zo blij van de snel verdiende courtage? Dan ben je waarschijnlijk iemand die ook heel tevreden is met de huidige woningmarkt: overspannen, te weinig woningen, te veel vraag, verkoopbedragen die aanzienlijk hoger liggen dan vraagprijzen, snelle doorloop, weinig vast in portefeuille. Klopt dat een beetje?

Dan leg ik je graag het volgende voor. Niet heel lang geleden stortte de woningmarkt als het ware van de ene op de andere dag in, de bubbel klapte. Weinigen zagen het aankomen, velen hebben de crisis niet ongeschonden doorstaan. Hoe dat komt? Ik denk dat deze luxe positie uitnodigt tot een zekere luiheid. De kans op gemakzucht is geboren. Want waarom zou je investeren in echt contact met je klant als de aan- of verkoop van de woning toch zo snel gaat? Dan is het veelal: dossier sluiten en verder naar de volgende. Terwijl je daarmee zoveel ongebruikte kennis laat liggen. En juist aan die kennis heb je niet alleen nu veel, maar ook zeker als het weer wat minder goed gaat op de woningmarkt.

Data dus. Over van alles: van woonwensen van specifieke doelgroepen tot kennis over populaire woongebieden, van bestedingspatronen tot zoekmotieven. Alles is beschikbaar, slechts weinigen maken er ook daadwerkelijk gebruik van. Voor ons is het grondstof, de basis van ons bestaan. En dus van ons voortbestaan. We weten alles van onze klanten. Dat is niet eng, daarmee kunnen we ze juist nog beter van dienst zijn. Bijvoorbeeld door al in beeld te hebben wat ze zoeken, voordat ze dat zelf helder kunnen verwoorden. Zodat je direct een passend aanbod kunt bieden. Maar ook door simpelweg te volgen welke belangrijke gebeurtenissen plaatsvinden in het leven van de klant: geboorte, pensionering, overlijden. Gebruik dit om attentiewaarde te creëren! Weet je  welke aanvullende diensten ze nodig hebben rondom aankoop of verkoop? Schakel de specialisten in. Daarmee vermijdt je keuzestress bij je klant en bouw je aan een oprechte vertrouwensrelatie.

Dat laatste wordt door veel collega’s nog vaak ervaren als ‘eng’. Het zijn immers leads die je zomaar weggeeft. Klanten die je doorschuift raak je echter niet zomaar kwijt. Je helpt mensen letterlijk het totaalplaatje rond te krijgen. Speelt de bemiddelende rol en raakt daardoor echt niet uit het zicht van je klant. Bang dat de klant dit als bemoeizucht ziet? Het is maar net hoe je het brengt. Het hoeft geen dwingend advies te zijn, de klant bepaalt natuurlijk of hij/zij er gebruik van wil maken. Je biedt simpelweg de mogelijkheid de klant zoveel mogelijk te ontzorgen. En wie wordt daar nou niet blij van?


Delen:

GERELATEERDE BLOGS

Team Hoekstra en van Eck Groep Team Hoekstra en van Eck Groep